dag 23 - Reisverslag uit Jinja, Oeganda van Paulien Bouwsema - WaarBenJij.nu dag 23 - Reisverslag uit Jinja, Oeganda van Paulien Bouwsema - WaarBenJij.nu

dag 23

Blijf op de hoogte en volg Paulien

23 Februari 2014 | Oeganda, Jinja

Het derde weekend is nu bijna voorbij. Dit weekend ben ik samen met de drie andere vrijwilligers, Leen,Frank en Wijnant, op pad geweest. We hebben door het regenwoud gewandeld, waar we aapjes in een wild gevecht hoorden. Helaas konden we niets zien. De bomen die hier groeien zijn net mensen. Hun wortels groeien boven de grond, zodat het net benen lijken, alsof ze zo weg kunnen lopen.

We sliepen op een heel klein kamertje voor maar 3 euro per persoon. Dat is nog eens leuk overnachten! Vanochtend hebben we watervallen bezocht, waarbij ik tijdens het wandelen muziek hoorde. Samen met Frank ging ik op onderzoek uit en we belandden in een plaatselijk kerkje waar de mensen op z'n Afrikaans zongen en baden, met heel hun ziel en zaligheid. Het meisje wat naast me zat vertaalde de verhalen die verschillende mensen vertelden. Er straalde duidelijk dankbaarheid van de verhalen af. Net als bij de kinderen hier. Elke dag krijgen ze Porsho&Beans te eten en elke dag genieten ze weer volop!

Natuurlijk is het hier in Afrika niet alleen maar genieten en feest. Het lesgeven viel me afgelopen week erg zwaar. De kinderen zijn niet gewend op school om zelf na te denken en ik stelde iets te hoge eisen. Vooral aan de oudsten. Met mijn Nederlandse mentaliteit in het onderwijs kom ik hier niet ver. En dat maakt het niet altijd makkelijk. Daarnaast hebben de kinderen allemaal een hechtingsstoornis, waardoor het moeilijk is om ze te peilen en op de juiste manier met ze om te gaan. Ook zie ik de kinderen niet alleen tijdens het lesgeven, maar constant. Genoeg uitdaging dus!

De tekenlesjes blijven gelukkig nog steeds geweldig. De les waarin ze portret gingen tekenen zorgde dan ook voor prachtig resultaat. Ook Suzan vond het erg leuk en bleek zelfs veel talent te hebben.

  • 23 Februari 2014 - 15:08

    Ria Scheltens-Ritzema:

    Goede moed gewenst! Mooi verslag en ook heel open in wat je zoal tegenkomt aan uitdagingen. Lieve groetn en Gods zegen! Wim en Ria Scheltens-Ritzema, Lunteren.

  • 23 Februari 2014 - 18:06

    Papa/mama/broer/zusje:

    Lieve Paulien,

    Fijn om te horen dat je zoveel ziet en meemaakt.
    De natuur ziet er prachtig uit.
    Dus je was het hele weekend op stap, vandaar dat facetimen niet lukte.
    Succes maar weer met de kindjes1
    Wanneer zullen we facetimen?

    Liefs papa,mama,Anniek en Pieter( Wiebe zit in Israel)

  • 23 Februari 2014 - 18:38

    Diane:

    Lieve Paulien!!
    Wat stoer dat je dit bent gaan doen!! Ontzettend knap hoor!
    Ben benieuwd naar je volgende verhalen!!
    Geniet en succes met lesgeven!!
    Liefs Diane

  • 23 Februari 2014 - 23:49

    Tessa:

    Zet m op pau! Dit kan jij! Bij alles wat je schrijft denk ik alleen: "Dit is echt iets Pau!" Wat een prachtige ervaringen. Blijf genieten.
    dikke kus, Tessa

  • 24 Februari 2014 - 10:33

    Heleen:

    Ha lieve Plien!

    Het klinkt echt mooi allemaal! Ik ben benieuwd naar de volgende verhalen en de eerste brief ;)

    Succes en veel plezier met lesgeven en je weg daar vinden!

    kusjes!
    Heleen

  • 24 Februari 2014 - 22:37

    Fokie:

    He Pien! Wat superleuk dat jullie een weekend weg zijn geweest; plan maar veel mooie dingen! De avonturen liggen daar zeker voor 't oprapen.
    Succes daar & een dikke knuffel voor de momenten dat je 't eventjes zat bent! xxx

  • 02 Maart 2014 - 21:03

    Gerjo Hazeleger:

    Hoi pauline,wat leuk om je verslagjes even te lezen,en iets te proeven van jouw belevenissen.
    Wij zijn net weer terug van 10 dagen Ghana,en herkennen veel in jouw foto's.
    Geniet van je tijd daar,en veel plezier met de kinderen en andere vrijwillligers !!
    Sterkte en wijsheid voor de dingen die zo anders zijn,denken aan je!
    liefs Gerjo

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Oeganda, Jinja

Paulien

Voor 4 maanden naar Denemarken. Wat een avontuur... In een klein dorpje in het zuiden van Sjealland is waar ik mij bevind. Ik ben benieuwd wat het brengen gaat. Hopelijk veel gezelligheid! Als je het leuk en interessant vindt, kun je hier lezen hoe het met me gaat en wat ik allemaal meemaak.

Actief sinds 20 Feb. 2012
Verslag gelezen: 247
Totaal aantal bezoekers 9593

Voorgaande reizen:

31 Januari 2014 - 08 Juni 2014

Uganda

18 Februari 2012 - 24 Juni 2012

Mijn eerste reis

Landen bezocht: