Zaterdag 15 Februari - Reisverslag uit Jinja, Oeganda van Paulien Bouwsema - WaarBenJij.nu Zaterdag 15 Februari - Reisverslag uit Jinja, Oeganda van Paulien Bouwsema - WaarBenJij.nu

Zaterdag 15 Februari

Blijf op de hoogte en volg Paulien

15 Februari 2014 | Oeganda, Jinja

Op dit moment bevind ik me al weer twee weken in Uganda. De plaats waar ik woon heet Buzika town en ligt vlakbij de stad Jinja.
Vanaf het moment dat ik opgehaald werd bij het vliegveld wist ik al dat ik het een fantastische tijd zou gaan worden. De reis in de auto vanaf het vliegveld was in het donker, ik viel een beetje in slaap en toen ik wakker werd was het licht. En ja, prachtig, Afrika staat natuurlijk bekend om haar mooie licht en niets is minder waar!

Bij aankomst waren de kinderen natuurlijk al wakker en ik kreeg meteen een warm onthaal. Wat een liefde stralen de kinderen uit. Ondanks hun zware verleden lachen ze veel en zijn ze opgewekt.
Na een paar uurtjes slaap ging ik gelijk op pad Jinja in. Daar werd ik meegenomen op tour in de getto wijk van Jinja. In deze wijk worden allerlei spullen gemaakt van blik en andere materiaal, daarnaast bevinden er markten met kleren die vanuit Europa worden opgestuurd. Je ziet alle merken terugkomen. De omstandigheden waar de mensen in leven is rouw. Je kon zien dat niet iedereen die hier woont even vrolijk is.
Veel foto's van deze plek kon ik niet maken, want dit werd niet echt gewaardeerd, ook was ik bang om mijn spullen kwijt te raken.

De volgende ochtend ging ik mee naar de kerk. Deze kerk is opgezet door Amerikanen en er zijn dus ook meer blanke mensen. In deze kerk hebben Zenon en Suzan elkaar ontmoet. (Dit zijn de ouders van het weeshuis)

Maandag 3 februari begon ik gelijk met lesgeven. Op maandag geef ik les aan P1. Drie meiden die in Nederland in groep 3 zouden zitten. Dit viel best zwaar. Er was nog geen lokaal beschikbaar en ik zat buiten. Hierdoor was er veel omgevingslawaai en één van de leerlingen werkte nog niet echt mee. Gelukkig ging de middag beter en de dagen daarna ook.
Op woensdag en donderdag geef ik les aan P4. Dit zijn kinderen van verschillende leeftijden, maar ze zitten op het niveau van groep 6. Al snel kwam ik erachter dat ze ontzettend van tekenen houden. Wat een geluk!
Ik leerde ze bomen te tekenen met houtskool en ze vonden het fantastisch. Samen met Wijnant, de andere vrijwilliger, gingen we buiten zitten tekenen. Door het warme weer en de vrijheid kun je tijdens je onderwijs altijd naar buiten gaan. Vooral met P1 doe ik dit veel.
Wat een genot is dat!

Na de eerste week was ik blij dat het weekend was! Met de andere vrijwilligers zijn we beide dagen gaan zwemmen en dat was heerlijk! Op dat moment kreeg ik echt een vakantie gevoel.

Nu ook de tweede week erop zit begint het voor mijn gevoel pas echt. Het lesgeven is best pittig, omdat het heel anders gaat dan ik natuurlijk gewend ben. Je ziet de kinderen ontzettend veel, waardoor het soms lastig is om de juiste houding aan te nemen. Ook doordat je zo'n klein groepje hebt, sta je veel dichter bij de kinderen en geven ze veel sneller aan wanneer ze iets niet of wel leuk vinden. Ik hoop dat ik hier nog mijn weg in ga vinden!

Vanochtend was ik alweer vroeg wakker en ik ben ik op zoek gegaan naar hout om op te schilderen. Dat is gelukt ik vond wat houtjes en liep met mijn verfspullen het dal in. Natuurlijk kwamen er al snel veel Ugandezen die nieuwsgierig waren wat deze Mzungu toch aan het doen was.
Het resultaat is het helaas nog niet waard om te laten zien, maar binnenkort volgt er vast meer! Al is het alleen al van werk van de kinderen!



  • 15 Februari 2014 - 08:56

    Stefan:

    Wat klinkt het geweldig Paulien, lekker buiten lesgeven, prachtig land, tekenen en schilderen.. Ik ben benieuwd naar de foto's en je werken. En succes met de kiddo's volgende week.

  • 15 Februari 2014 - 10:26

    Marlies:

    Wauw Paulien, fantastisch! Blij om iets van je te horen. Dit klinkt uitdagend en ontspannen tegelijk. Je mag er van genieten en beleven:)
    Liefs

  • 15 Februari 2014 - 11:04

    Reint:

    Klinkt goed Pau, geniet ervan. begrijp ik goed dat je met P4 alleen maar aan het tekenen bent? :)

  • 15 Februari 2014 - 11:06

    Kirsten:

    Dat klinkt als of je op je plek bent :-) Veel succes en plezier! X

  • 15 Februari 2014 - 12:01

    Wim En Ria Scheltens-Ritzema:

    Ha Paulien, Een heel goede tijd gewenst en alle goeds en zegen! Wel bijzonder, deze ervaringen en werkzaamheden daar! Groetjes, Wim en Ria Scheltens-Ritzema

  • 15 Februari 2014 - 13:08

    Jennita:

    Hoi Paulien, wat leuk om wat van je ervaringen te lezen!!
    En mooi om wat foto's te zien, wat heb je in korte tijd al weer veel beleefd.
    Het begin was al spannend en indrukwekkend zo te lezen, je gaat het vast geweldig hebben.
    Veel succes met je lessen, geniet van alles daar!!
    Liefs van ons.

  • 15 Februari 2014 - 13:28

    Opa Piet:

    Lieve Paulien.

    Geweldig dat het je er goed bevalt. Mooie foto,s. Het was natuurlijk een hele reis, via via naar Oegand
    Heb de indruk dat het je wel naar de zin gaat. En het werk is leuk? Je schildert ook al1

    Alles heel spannend en onbekend, denk ik Fijn zo wat van je te vernemen. Je heebt al meer reactie gehad, zie ik. Veel geluk en plezier. groetjes en liefs opa

  • 15 Februari 2014 - 18:42

    Trudy Van Den Heuvel:

    Dag Paulien,

    Fijn dat je je 4 maanden in wilt zetten om les te geven aan de weeskinderen en aan mijn kleindochter. Ik hoop dat je een fijne tijd hebt en wens je veel succes. Wil je mijn groeten overbrengen aan mijn zoon Remco, schoondochter Joanne en natuurlijk Noa en Finn (als je hem ziet). Die hoeft nog lekker niet mee te doen, de boffert.
    Groeten van de oma van Noa.

  • 16 Februari 2014 - 08:35

    Willemijn:

    Ik ga je verhalen volgen.....
    heel veel succes met alles
    groetjes aan iedereen daar.
    ik mis Oeganda nu al morgen begint het normale leventje weer

    liefs willemijn

  • 16 Februari 2014 - 11:03

    Femke:

    He pien!!
    Super leuk om te lezen, net of ik je hoor praten;) klinkt allemaal erg tof! Geniet ervan meid!!
    Liefs!

  • 16 Februari 2014 - 18:16

    Jan:

    Wat een belevenis Paulien!
    Geniet er van.

  • 16 Februari 2014 - 19:49

    Marjolein:

    Haa lieve Paulien! Wat leuk om van je te horen!! Klinkt perfect:) Wat boffen zij met een lerares zoals jij! Houd die kids onder de duim & genieten!!

  • 17 Februari 2014 - 11:05

    Fokie:

    PAU! Wat een heerlijke verhalen! Vooral dat je tekenles hebt ingeroosterd haha..
    Geniet ervan, en kom maar door met de foto's & verhalen.. xx

  • 17 Februari 2014 - 19:25

    Augustine En Janus Van Tilburg:

    Hallo Paulien. We spraken je vader vanmorgen voor jullie huis. Je hebt een mooie missie. We zijn blij met je positieve insteek als fervente Afrikagangers. Veel sterkte en ook plezier van je Boslaangenoten

  • 18 Februari 2014 - 05:37

    Paulien Bouwsema:

    Ha mensen, wat lief om al jullie reacties te lezen! Bedankt voor de lieve en ondersteunende woorden!

  • 18 Februari 2014 - 09:33

    Brit:

    Plienie! Veel zegen, je bent daar vast de leukste juf met al je tekenlessen :)

  • 23 Februari 2014 - 22:49

    Tessa:

    wauw wauw wauw! genieten pautje! Ik blijf je volgen :)

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Oeganda, Jinja

Paulien

Voor 4 maanden naar Denemarken. Wat een avontuur... In een klein dorpje in het zuiden van Sjealland is waar ik mij bevind. Ik ben benieuwd wat het brengen gaat. Hopelijk veel gezelligheid! Als je het leuk en interessant vindt, kun je hier lezen hoe het met me gaat en wat ik allemaal meemaak.

Actief sinds 20 Feb. 2012
Verslag gelezen: 296
Totaal aantal bezoekers 9591

Voorgaande reizen:

31 Januari 2014 - 08 Juni 2014

Uganda

18 Februari 2012 - 24 Juni 2012

Mijn eerste reis

Landen bezocht: